Insändare För ett år sedan var vi som har anhöriga boende på äldreboendet Balder, inbjudna till ett informationsmöte med anledning av Polstjärnans övertagande av driften på Balder, från och med 1 oktober 2018.

Upphandlingen hade givit det resultatet, att Förenade Care, som haft ansvaret under cirka tolv bra år, blivit utslagna av Polstjärnan, som inte har något äldreboende i sin verksamhet.

Vid telefonsamtal med kommunens ombud, som också medverkade vid mötet, och samma fråga där. Vad var anledningen till bytet, fick jag samma svar, Polstjärnans värdegrund. Absolut förnekande att det var deras lägre anbud, som vann.

Det lägre anbudet har nu efter endast 8 månader orsakat konkursen.

Så nu ska den fantastiska personalen återigen behöva oroa sig för sina arbeten och vi anhöriga oroa oss för hur många av personalen, som blir kvar.

Jag fick också svaret, att man måste ge nya aktörer chansen. Det var ju en lyckad chansning från kommunen.

När ska äldrevården få kosta något, hur många galna beslut ska få tas?

Vi kan ju bara hoppas att det slutar lyckligt för Balder och att vi får behålla den fina personalen.

Kanske kan kommunen lära sig något också?

Låt er inte luras av de fantastiska orden i upphandlingarna. Lägg inte ner bra fungerande verksamheter, för att tjäna några kronor och tro inte på uppdiktade värdegrunder. Tro på de aktörer i upphandlingar, som har erfarenhet av dessa verksamheter.