Jag kan bekräfta att automaten som vi driver på Centralvägen 14 i Knivsta hade ett tekniskt fel i början av mars och vill därför börja med att beklaga att Jonas och andra Knivstabor inte kunde ta ut kontanter just då. Felet är nu åtgärdat. Då den andra automaten som nämns i insändaren, den som är placerad vid Willys, inte är i Bankomats regi kan jag inte svara på varför den var ur funktion eller om problemet nu är åtgärdat.
Vi på Bankomat ser allvarligt på när våra automater inte fungerar och de konsekvenser det får för människor som vill ta ut och sätta in kontanter. Därför jobbar vi alltid för att lösa tekniska fel på våra automater så fort vi kan.
I insändaren betonar Jonas också vikten av en fungerade kontanthantering för Sveriges beredskap. Där kan vi bara instämma. Även om kontanter inte fullt ut kan ersätta digitala betalningar spelar de en viktig roll för vår beredskapsförmåga, då det är det enda betalningssättet som kan fungera om el eller datakommunikationer skulle slås ut.
Vi på Bankomat arbetar på flera sätt för att kontanthanteringen i samhället ska fungera i både vardag och kris, bland annat investerar vi i att ta fram beredskapslösningar för våra automater.
Men för att kontanthanteringen ska fungera i såväl kris- som fredstid krävs att alla delar av kontantkedjan fungerar. Därför arbetar vi även aktivt för att staten ska ta ett större ansvar för de mest sårbara delarna av kontantinfrastrukturen.
Bankomater betydande för krisberedskap
Jonas Dahlgren skrev en insändare om att ingen bankomat fungerade när han skulle ta ut kontanter (UNT 14/3 2025). Nu får han svar från Johan Nilsson, marknadschef, Bankomat AB, som håller med om att kontanter är viktigt i krisberedskap.
Bankomat AB blev kritiserad av Knivstabon Jonas Dahlgren eftersom han lämnades åt ett digitalt öde då det inte gick att ta ut pengar.
Foto: Martina Holmberg / TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.