Nej, Hugo Alfvéns väg kommer inte att bli densamma

Längs med Hugo Alfvéns väg har det sprängts för att göra plats åt spårvägen. Insändarskribenten Bo Aronsson ställde sig därför kritisk till att platsen skulle kunna återställas till befintligt skick  (UNT 18 mars). Nu får han svar från Christian Blomberg, stadsbyggnadsdirektör i Uppsala kommun om hur platsen kommer att bli.

Stadsbyggnadsdirektör Christian Blomberg.

Stadsbyggnadsdirektör Christian Blomberg.

Foto: Johanna Färlin

Replik2025-03-27 09:20
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu förbereder vi för spårvägen som ska binda samman Uppsala och stärka hela länet. Vi förstår att arbetet väcker frågor och vill gärna bemöta dem.

Aronsson berör två frågor kopplade till förberedelserna inför spårvägsbygget. Den första handlar om ett beslut som kommunstyrelsen fattat. Jag har som stadsbyggnadsdirektör undertecknat det. Dokumentet anger att marken ska ”återställas till befintligt skick” efter ledningsarbetena. Beslutet fattades med hänsyn till att sprängningar, schakter och nya ledningsdragningar ska genomföras. I praktiken innebär det att marken återställs, så att den så långt som möjligt motsvarar sitt tidigare skick. Vi inser att formuleringen kan uppfattas på olika sätt – och arbetar för att bli tydligare i kommande beslut.

Aronsson nämner också behovet av marklov för marknivåändringar. Marklov krävs för permanenta ändringar inom detaljplanerade områden. Under en pågående entreprenad ändras dock marknivån löpande. Lagstiftaren har inte avsett att dessa tillfälliga förändringar ska kräva marklov. Det vore även svårt att hantera praktiskt. När arbetet är klart kommer marknivån att ligga inom +– 0,5 meter från den ursprungliga nivån, vilket innebär att något marklov inte behövs. Markanvändningen styrs av gällande detaljplan, som inte kräver att markytan består av ett visst material. Berg kan därför ersättas med en naturslänt.

Arbetena längs Hugo Alfvéns väg och Gottsunda allé beräknas vara klara i mars 2026. Vi uppskattar engagemanget och ser fram emot en fortsatt dialog om spårvägens utveckling.