Elever behöver pedagogik – inte ny teknik

Elever behöver pedagogik – inte teknik. Det är en slutsats av resultaten från Pisaundersökningen.

Skolan2014-08-31 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Användning av ny teknik i skolan är en starkt bidragande orsak till det dåliga utfallet. Pisa frågade eleverna om teknikanvändning i skolan och ställde det i relation till resultaten i läsförståelse, ­matematik och naturvetenskap.

Medelnoteringen i läsning för de elever som använde läsplattor i undervisningen var 424 poäng, medan de som inte hade tillgång till läsplatta hade 497 poäng. Genomsnittspoängen i läsning för samtliga elever i OECD var 496, för Sveriges var den 483.

De elever som inte hade tillgång till läsplattor hade alltså ett genomsnitt som var 73 ­poäng högre än de med läs­platta och faktiskt en poäng över OECD:s genomsnitt!

Trenden är den samma för matematik och naturvetenskap med 69 respektive 68 poäng mer utan läsplatta. Även daglig användning av bärbara datorer gav enligt Pisa kraftigt försämrade resultat.

I motsats till i Danmark, där public service radio och tv tog upp problemet ”iPad-elever klarar sig sämre än sina kamrater” redan i december, har detta inte alls diskuterats i Sverige. Engelska skolan i Sverige är en bra förebild. Där förekommer varken surf­plattor ­eller bärbara datorer och ­resultaten är utmärkta.

Så tänk om: Satsa på ­pedagogik och lärare, inte på apparater som försämrar resultaten och tar stora ekonomiska resurser ifrån eleverna!

Inger Svedmyr

ingenjör Hallstavik

Läs mer om