Användning av ny teknik i skolan är en starkt bidragande orsak till det dåliga utfallet. Pisa frågade eleverna om teknikanvändning i skolan och ställde det i relation till resultaten i läsförståelse, matematik och naturvetenskap.
Medelnoteringen i läsning för de elever som använde läsplattor i undervisningen var 424 poäng, medan de som inte hade tillgång till läsplatta hade 497 poäng. Genomsnittspoängen i läsning för samtliga elever i OECD var 496, för Sveriges var den 483.
De elever som inte hade tillgång till läsplattor hade alltså ett genomsnitt som var 73 poäng högre än de med läsplatta och faktiskt en poäng över OECD:s genomsnitt!
Trenden är den samma för matematik och naturvetenskap med 69 respektive 68 poäng mer utan läsplatta. Även daglig användning av bärbara datorer gav enligt Pisa kraftigt försämrade resultat.
I motsats till i Danmark, där public service radio och tv tog upp problemet ”iPad-elever klarar sig sämre än sina kamrater” redan i december, har detta inte alls diskuterats i Sverige. Engelska skolan i Sverige är en bra förebild. Där förekommer varken surfplattor eller bärbara datorer och resultaten är utmärkta.
Så tänk om: Satsa på pedagogik och lärare, inte på apparater som försämrar resultaten och tar stora ekonomiska resurser ifrån eleverna!
Inger Svedmyr
ingenjör Hallstavik