Svar pÄ insÀndare frÄn Henrik Westman 6/2
All samlad kunskap pekar pÄ att spÄrvagn kommer behövas för att vi alla ska kunna fÀrdas pÄ ett smidigt sÀtt i vÄrt vÀxande Uppsala. I ett vÀl fungerande samhÀlle ska alla smidigt kunna ta sig till jobb, skola och fritidsaktiviteter. Vilken typ av fÀrdmedel vi vÀljer beror pÄ hur mÄnga vi Àr pÄ samma plats och vilken kapacitet de olika tekniklösningarna har.
All kollektivtrafik kan fungera bra i rÀtt sammanhang. Men all typ av kollektivtrafik fungerar inte vÀl i alla situationer. Som exempel fungerar snabbtÄg mellan stÀder men inte i stÀder, buss fungerar bÄde mellan stÀder och inom stÀder, och sÄ vidare.
Bussar klarar en viss mÀngd resenÀrer per timme, men med ett stort antal resenÀrer behövs sÄ mÄnga bussar att det uppstÄr trafikstockning och dÄ kan superbussar (BRT) klara av situationen istÀllet. Men om antalet resande Àr Ànnu större blir ocksÄ superbussar för mÄnga för att klara trafiken utan kaos och stora förseningar. DÄ kan trafiken istÀllet lösas med modern spÄrvagn som klarar av att transportera fler personer. Om inte spÄrvagnen rÀcker till sÄ krÀvs tunnelbana för trafiken ska kunna flyta pÄ smidigt, men de mÀngderna Àr inte aktuella i Uppsala.
Jag anser att vi ska vÀlja det system som krÀvs för den utveckling som Uppsala stÄr inför. Att inte ha fungerande kollektivtrafik som pÄ ett smidigt och effektivt sÀtt hjÀlper oss att resa hÄllbart innebÀr sÀmre livskvalitet dÄ vi fÄr en ohÄllbar trafiksituation för alla.
Det kan tillÀggas att bilar har lÀgst kapacitet i denna jÀmförelse och tar mycket plats i ansprÄk per resenÀr och kan dÀrför inte lösa huvuddelen av vÄra persontransporter utan att omöjliggöra framkomligheten för de som Àr helt beroende av bil. Detta Àr en trÀngselfrÄga och gÀller Àven bilar helt utan utslÀpp.
SpÄrvagn Àr det trafikslag som ger oss möjlighet att resa smidigt utan att skapa trafikkaos, ett kaos dÀr ingen kan fÀrdas pÄ ett smidigt sÀtt.