Svar pÄ tre insÀndare publicerade 3 december angÄende UL-trafiken
Agneta Hellman med flera har frÄgor och funderingar om busshÄllplatsen vid SÀvja kyrka. HÄllplatsen SÀvja kyrka kommer att flyttas till en plats nÀrmare vÀg 255 men pÄ samma sida av vÀgen som i dag. Skillnaden i gÄngavstÄnd till SÀvja kyrka blir dÄ cirka 100 m. UL har aldrig haft nÄgon plan pÄ att inrÀtta en hÄllplats pÄ andra sidan vÀg 255.
Daniel Norberg framför förslag för bĂ€ttre koppling mellan buss och tĂ„g i Storvreta. NĂ€r det gĂ€ller bussen som kompletterar UpptĂ„get frĂ„n Storvreta sĂ„ Ă€r SkogsvallsvĂ€gens hĂ„llplats det alternativ som Ă€r nĂ€rmast jĂ€rnvĂ€gsstationen. Eftersom det Ă€r turistbussar som anvĂ€nds kan en hĂ„llplats pĂ„ ĂrentunavĂ€gen inte komma ifrĂ„ga pĂ„ grund av att viadukten Ă€r för lĂ„g. Den hĂ„llplats som dĂ„ kunde vara aktuell Ă€r pĂ„ FullerövĂ€gen vid biblioteket, men avstĂ„ndet mellan den hĂ„llplatsen och stationen Ă€r lĂ€ngre.
Som vÀgarna i Storvreta ser ut i dag finns inga bra bussvÀgar nÀrmare stationen. De villagator som finns Àr smala och inte sÀrskilt lÀmpade för busstrafik. Men UL hÄller med om att det vore bra med en mera sammankopplad buss- och tÄgtrafik i Storvreta.
Eva Strandberg har synpunkter pÄ att kollektivtrafiken i Uppsala inte rÀcker till för alla som reser och att restiderna blir lÄnga för att det Àr mycket trafik. Trafiksituationen i Uppsala Àr ofta besvÀrlig i rusningstid morgon och eftermiddag. Bussar hamnar i samma köer som biltrafiken vilket ger oönskat lÄnga restider. Det Àr ocksÄ olika svÄrframkomligt frÄn dag till dag vilket gör det svÄrt att ha tidtabeller för kollektivtrafiken som alltid stÀmmer.
Tillsammans med Uppsala kommun har UL tagit fram en plan för ökad framkomlighet för bussar i staden och allt eftersom dessa ÄtgÀrder genomförs kommer ocksÄ framkomligheten för busstrafiken att bli bÀttre.
LĂS MER: Ă ker politiker buss i rusningstrafik?