I en omfattande reklamkampanj har UL presenterat de förändringar som trädde ikraft den 9 december av Upptågets trafikeringszoner som någonting positivt för alla. Det är klart alla förändringar innebär förbättringar för vissa resenärer och försämringar för andra. För oss som bor norr om Uppsala innebär förändringen en försämring, i synnerhet för oss som åker ofta till Arlanda. Nu måste vi byta till ett SL-pendeltåg i Uppsala i stället för att åka från dörr till dörr utan byten.
Jag måste ge ett stort minusbetyg till UL:s ledning för att de efter så många år inte lyckats lösa problemen med samordningen av biljettsystemen. I stället för att erbjuda en biljetttyp som gäller alla tågsträckor måste resenärerna köpa två månadskort, och betala en extra så kallad plattformsbiljett till Arlanda, eller lösa SL-biljett innan de åker vidare med SL-pendeln. Om de klarar att erbjuda ett kort som gäller överallt i storstäder som London, Paris och Bryssel, varför kan inte trafikansvariga i vår region ordna detta i Uppland?
Hur ska man leva upp till målet om att locka fler att åka kollektivt, när man inte kan erbjuda ett smidigt biljettsystem? Stockholm har inte kommit närmare Uppsalaborna.SL:s pendeltåg tar 55 minuter, men SJ:s tåg klarar sträckan på drygt 40 minuter. Även om SJ dras med stora kvalitetsproblem, och har gjort så under många år, har SL:s tåg i alla tider haft stora problem att hålla tiderna. Jag tvivlar på att förändringen kommer att leda till en förbättring för pendlarna på sträckan Uppsala-Stockholm.
Peter Zoné
Örbyhus