Insändare
Uppsala Bostadsförmedling svarade 2018-05-30 på Rolf Jonssons tidigare insändare angående från och med 2018-03-01ändrad ordning för kö till trygghetsbostäder. Bostadsförmedlingen redovisar där ett antal fördelar de anser att ändringen medför för sökande i de tidigare separata köerna. Det hade varit hedersamt att samtidigt redovisa motsatsen.
Personer intresserade av trygghetsbostad hade tidigare, enligt anvisningar från Uppsala kommun, anmält sig som sökande till det eller de trygghetsboenden de var intresserade av. Eftersom de enbart var intresserade av trygghetsbostad hade de inte haft anledning att ställa sig i någon av köerna till ”vanliga bostäder”, t ex Stiftelsen Uppsalahems kö. Alla köer till ”vanliga bostäder” har tidigare införlivats i bostadsförmedlingens kö.
För köande i de nu borttagna särskilda trygghetsköerna medför det bostadsförmedlingen kallar underlättande att hitta boende i många fall motsatsen. Förflyttningen från den separata kön till bostadsförmedlingens allmänna kö innebär att många av dessa äldre, som innan kanske var nära i tur att få sin önskan uppfylld, under sin återstående levnad nu sannolikt inte har möjlighet att få en trygghetsbostad. De kommer att bli förbigångna av många som tidigare endast köat till ”vanliga bostäder”, vilka efter ändringen nu får tillgång också till trygghetsbostäder.
Har den som stod i trygghetskö tidigare erhållit en ”vanlig bostad” genom bostadsförmedlingen fick denne vid förändringen dessutom den samlade kötiden till trygghetsboende helt struken.
Bostadsförmedlingen har föredömligt öppnat en särskild telefontjänst för dem som tidigare köat till trygghetsboende. Många äldre har inte tillgång till dator och har kanske inte heller uppfattat hela vidden av förändringen.
När jag ringde numret fick jag veta att hjälp ges rörande registrering m m enligt den nu ändrade ordningen. Däremot informerar man inte om vederbörandes möjligen försämrade turordning och förlängda väntetid, eftersom ”ingen frågar om detta”!
Men, aktiebolag - vilket bostadsförmedlingen är – framhåller inte alltid negativa effekter! Klagomål avgörs i sista hand av verkställande direktören och besluten går inte att överklaga.