Att åka rätt är stort

Det ser ju ut som om det enda område där UL har lyckats väl med sitt uppdrag är bötfällningen, skriver Anders Hult.

Uppsala2014-04-03 08:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Angående svårigheterna att köpa rätt tågbiljetter kom jag att tänka på ”Liftarens guide till galaxen”. Jorden är i vägen för den interstellära expressväg som byggs. De utomjordiska bulldozrarna anländer, en röst meddelar: ”om två minuter river vi Jorden”. Människorna är förbluffade men enligt rösten har informationen funnits på planeringskontoret i Alpha Centauri så länge som 50 jordiska år. Att Jorden inte har några utomjordiska förbindelser är inte kontorets sak. Informationen har gått ut i laga ordning. Minuterna går, Jorden demoleras.

Samma byråkrati tycks gälla för UL. Det finns goda möjligheter att välja hur man vill åka, det är ”bara” att hitta och läsa tillräckligt noga på de olika biljettautomaterna. Det kanske är svårförståeligt men formellt riktigt. UL arbetar månad efter månad stenhårt för att lösa de svårigheter som ändå tycks finnas. UL inkluderar då också problemen med inställda tåg, förseningar, biljettpriser.

Det höjs många röster (senast i UNT 26 mars) för att UL ska sluta bötfälla resenärer som gjort sitt bästa för att köpa rätt biljett – även om en och annan fuskare då kanske råkar slinka igenom.

UL är inte villigt att göra detta. Det ser ju ut som om det enda område där UL har lyckats väl med sitt uppdrag är just bötfällningen. På ett övertygande sätt har de kunnat visa hur man genom resoluta åtgärder kan fånga in massor av felköpare. Och om UL skulle minska ambitionerna här, vad återstår då?

Läs mer om