Avvänjningsprogram för reklamutskick

Uppsala2015-04-21 10:32
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Utskicken av reklamblad är butikskedjornas knark. Pappersmassatillverkarna gnuggar sina händer liksom distributörerna.

Det finns heller inga goda förutsättningar för att detalj- eller livsmedelshandeln ska trappa ner eller sluta helt. Visst kan jag för att slippa uppleva misären sätta upp en nej-till-reklam-lapp på min brevlåda, men det är ändå svårt att inte känna med branscherna i deras accelererande missbruk.

Speciellt som det är jag, kunden, som lockar dem alla att spänna musklerna, pressa priserna och le extra krampaktigt.

Kanske kan lösningen vara ett avvänjningsprogram, annonsblad som bara får delas ut när det innehåller besked om att man inte lyckats pressa priset på en enda vara och alltså inte lyckats matcha sina konkurrenter i något avseende.

Vi är några stycken som skulle uppskatta en butik som endast låter meddela: Läs våra grannars tjocka annonstidningar och kom till oss och handla för vi håller rimligtvis samma eller bättre kvalitet och pris. Vi lägger de sparade annonskostnaderna på att helt eliminera matsvinn i stället.

De kanske till och med har bytt sina containrar mot en matoutlet i samarbete med Stadsmissionen eller någon annan kompetent organisation med etisk kompass som inte bara snurrar rastlöst.

Läs mer om