Folkopinionen mot höjningen Àr stor, det finns bland annat en namninsamling pÄ Facebook dÀr namnunderskrifter trillar in.
Miljöaspekten Àr ett argument mot prishöjning som tagits fram, och den Àr viktig. SjÀlvklart vÀljer de som kan bilen om det Àr ett lika billigt alternativ som bussen för att förflytta sig inom staden. De finns ocksÄ de som inte kan göra det valet för de har ingen bil. För dem Àr alternativet att stanna hemma! Runt om i stadens olika delar bor familjer som lever pÄ marginalerna, det Àr som att beslutsfattare inte förstÄr det. Om priset höjs till 790 kronor kan det innebÀra att vissa barn inte kan lÀmna sina stadsdelar. Har man förÀldrar som har a-kasseersÀttning eller sjukpenning och dessutom Àr ensam försörjare kan skillnaden mellan 525 och 790 vara det som gör att det ÀndÄ gÄr runt varje mÄnad.
Har förÀldern inget busskort kan barnen inte följas till evenemang i centrum, besöka Stadsbiblioteket eller besöka slÀkt och vÀnner som bor i en annan del av staden. Dessa barns vÀrld krymper, och den Àr redan beskuren eftersom de lever i ekonomiskt utsatta familjer.
Jag vet att det Àr sÄ hÀr, för jag trÀffar en del av de hÀr barnen och deras familjer i mitt arbete. Att ta med barnperspektivet borde vara ett krav i alla beslut som fattas, det bör landstingsfullmÀktige göra nÀr de fattar beslut om priset pÄ busskortet. SÀnk gÀrna priset för dem som bor utanför Uppsala, men inte genom att höja det för stadsborna.