Bilbroar att skjuta sig i foten

Att i dag anlägga nya stora trafikleder trots vetskap om vilka miljömål vi enats om både internationellt och lokalt är inte försvarbart, skriver Olle Hedstrand.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2014-01-21 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är Uppsalaförälder, ännu utan busskort men med bil, cykel och uppfattningen att beslutsfattare i fråga om samhällsplanering behöver ange en tydlig riktning mot hållbarhet via bland annat minskat fossilt energiberoende. Därför är det uppgivet och sorgligt att landstingsstyrelsen talar för två nya broförbindelser vilka inkluderar biltrafik (UNT 14/1).

Att börja resa kollektivt är för många bilmissbrukare ett stort steg och ju mer bekvämt det blir att undvika den typ av okontrollerad samåkning som kollektivtrafiken utgör desto sämre blir förstås uppslutningen. Att då släppa på biltrafik för de i dag boende och de familjer som kommer ta plats i de 10 00 till 15 000 nya bostäder som planeras väster om Fyrisån (Bäcklösa, Ulleråker) är ju verkligen att skjuta sig i foten som huvudman för just kollektivtrafik.

Finns det kompetens hos Uppsalas styrande att räkna fram ett begripligt värde på vad Årike Fyris uppgradering till världsarv innebär för besöksnäring, attraktionskraft för staden etc? Kungsledens broförbindelse byggdes i en tidsanda som ursäktas av att dagordningen såg annorlunda ut då. Att i dag anlägga nya stora trafikleder trots vetskap om vilka miljömål vi enats om både internationellt och lokalt är inte försvarbart. Var finns de seriösa idéerna som i stället visar tydligt på ett alternativt sätt att leva i staden?

Ett exempel: Om du kan flytta in i ett fjärrvärmehus, eller bredbandsanslutet boende borde du väl också kunna välja att flytta till ett kollektivtrafikhus? Ett boende där kollektivtrafikbiljetten ingår för alla som är skrivna på adressen. Om de 6 000 till 8 000 bostäder som planeras i Ulleråker via kommunens markköp ansluts till all framtida kollektivtrafik via en låg bred avgift inkluderad i boendekostnaden, då skulle buss och spårlinjer genom dessa bostadsområden ha en säker beläggning och ekonomisk ersättning vilket gör investeringar i infrastruktur säkrare och långsiktigare.

Goda framtidsutsikter kräver mod och kunskap, men också påhittighet. Jag är säker på att kapaciteten finns hos dig som bestämmer över mig och vårt Uppsala. Det är nog bara samtalsmiljön som är för kvav. Ta en promenad i Linnés fotspår förbi Övre Föret så klarnar det nog!

Läs mer om