Stadsmiljö Du skriver att cityhandeln inte ska försöka konkurrera med externhandeln, utan ta vara på potentialen. Du tror att fler bilförbud skulle vara en lösning, men tyvärr har du väldigt fel där. Som ägare till två butiker i city möter jag varje dag människor som beklagar sig över trafik- och parkeringssituationen. Det är dubbdäcksförbud på Kungsgatan, vilket gör att många får ta långa omvägar för att komma dit de ska, det är gåfartsgator där man ska kryssa fram mellan cykelställ och flanörer och det är enkelriktat på många gator. När man väl kommer fram ska en p-plats hittas, det krävs i regel ett par varv innan man gör det. Sedan ska det betalas, cirka 30 kostar det att stå en timme.
Jag har full förståelse för dem som i stället väljer externhandeln där det erbjuds tusentals gratis p-platser. Se bara på den gångna julhandeln: många butiker i city gapade tomma, ingen trängsel någonstans. Men i Gränby hade det varit kaos enligt radion, inte ens deras väl tilltagna parkeringsplats räckte till. Mycket beror det på att folk vill kunna ta sin bil, handla och packa in sina matkassar och varor i bakluckan hellre än att vingla hem med dem på cykelstyret. Att ta bussen är väl sådär om man utöver sina matkassar även ska få med sig sina småbarn ...
Du nämner också att Kungsgatan inte har så många kunder trots att den är ”bilanpassad”. Förklaringen kan nog vara att det inte finns en enda p-plats utmed gatan, svårt att då kila in till någon butik.
Den externa handeln genererar ökad biltrafik och mer lär det bli om man gör innerstaden än mer otillgänglig. För att bevara mixen av detaljhandlare måste det bli lättare att ta sig in till stan, annars väljer de flesta att ta bilen till externhandeln.
Fler parkeringsplatser behövs, ta till exempel Svartbäcksgatan mellan Skolgatan och S:t Olofsgatan. Där är det gott om plats att kunna parkera på ena sidan, men i stället är det stoppförbud på ena sidan och parkeringsförbud på den andra. Dessutom har gatan enkelriktats! Absolut inget som gynnar denna lilla handelsgata.
Ett utmärkt komplement till utökade parkeringsmöjligheter vore att ordna med en pendel som tar passagerare från parkeringar utanför stan och kör en rutt så att man enkelt och bekvämt kan utföra sina ärenden.
Flera städer i Sverige (och många i Norge) har satt stopp för vidare externhandelsbyggnation just för att citykärnorna utarmas. I Uppsala görs det precis tvärtom.