DDR-konst I UNT 24 november lÀmnar Olle Z. Haeggström en felaktig uppgift om vilken grupp av politiker som tog beslutet att anlita Erik Krikortz för uppdraget om ett konstnÀrligt arbete i samband med projektet paradgata genom Uppsala frÄn Carolina Rediviva i östlig riktning via Drottninggatan/Vaksalagatan. Av hans text kan man fÄ intrycket att det Àr den nuvarande politiska ledningen i Uppsala av socialdemokrater och miljöpartister som beslutade om konstverket, dÄ det i sjÀlva verket var kulturnÀmnden med folkpartistisk ordförande och borgerlig majoritet som fattade beslutet 2012.
SĂ„ hĂ€r skriver Haeggström: âVisst, vi invĂ„nare i Uppsala har genom val försett oss med ett helt igenom socialistiskt styre. Vi bör ju dĂ€rför inte bli förvĂ„nade nĂ€r detta styre beslutar om konstverk i det offentliga rummet som av de flesta uppfattas som en hyllning till socialismenâ.
Genom denna förvrÀngning av hur beslutet fattades degraderas vÀrdet av insÀndaren och texten tappar trovÀrdighet som helhet.
Jag ser verket som en pÄminnelse om en tid i Europas historia nÀr mÀnniskor mer eller mindre frivilligt kommenderades ut att paradera pÄ den tidens paradgator. Man fÄr intrycket i Krikortzs verk att detta sker bakom ett galler. Den förebild som finns i Berlin ger inte detta intryck av att paraden och verksamheterna sker bakom galler.
Konstverket vill kanske fÄ oss att fundera över vilken typ av galler olika grupper i dagens vÀrld befinner sig bakom.