Bostadsområde utan lastbilstrafik en utopi

Nödvändig trafik. Om det blir förbud för lastbilstrafik i det planerade Ulleråkersområdet kommer det att bli svårt med sophämtning, menar Roger Wesslander.

Nödvändig trafik. Om det blir förbud för lastbilstrafik i det planerade Ulleråkersområdet kommer det att bli svårt med sophämtning, menar Roger Wesslander.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Uppsala2015-08-25 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I fredagens UNT, 21 augusti, uttalar sig kommunalrådet Erik Pelling (S)om byggplanerna för Uller­åkersområdet. För att skydda vattentäkten i området (Uppsalaåsen) ska stränga restriktioner gälla för biltrafiken och ”inga lastbilar ska få tillträde till området”.

Om detta tillämpas utan undantag så innebär det att inga affärer, restauranger eller annan näringsverksamhet kan finnas eftersom de är beroende av lastbilar för att få varor. Vidare så innebär det tänkta tillträdesförbudet att kommunen inte kan upprätthålla en fungerande renhållning (sophämtning).

Att ett bostadsområde med 8 000 invånare ska kunna fungera och existera utan att lastbilar får tillträde till området är en ren utopi. Dessutom så kommer lastbilstrafiken under byggandet av området att vara stor. Eller tror man på kommunen att man också kan bygga området utan att lastbilar ska få tillträde dit? Om området är så känsligt att lastbilstrafik måste förbjudas så måste nog kommunen skrota byggplanerna och hitta ett annat område att bygga på.

Läs mer om