Bygg fyrspår nu!

Det pågående total­haveriet för tågtrafiken visar åter på nödvändigheten av en ny syn på förbindelserna mellan Uppsala och Stockholm.

Uppsala2014-06-09 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Osäkerheten och den bristande kapaciteten och framförhållningen är oacceptabla hot mot regionens utveckling.

Över 22 000 människor pendlar ­mellan Uppsala kommun och Stockholms län. Regionens utveckling bygger på en gräns­överskridande arbetsmarknad med goda förbindelser. Ett så stort och viktigt flöde måste prioriteras tydligare vad avser säkerhet, kapacitet, komfort och snabbhet.

Resandet ökar kraftigt och kommer att öka än mer. Enligt prognoser kommer Uppsala–Stockholm att växa med 600 000 – 800 000 invånare de kommande decennierna. En stor del av både regionens och Sveriges välstånd kommer att bero av den tillväxt dessa pendlare genererar.

Osäkerheten på spåren drabbar både företag och enskilda. En förlorad arbetstimme kostar enligt KTH omkring 300 kronor i vår arbetsmarknadsregion. Med 15 000 resenärer som drabbas av en timmes försening varje arbetsdag blir kostnaden fyra och en halv miljoner om dagen. En vecka kostar en bra bit över 20 miljoner. Och en stor del av pendlarna har den senaste tiden fått två timmars dagliga förseningar …

Handelskammaren kräver därför att ett helhetsgrepp snarast tas över läget på Ostkustbanan mellan Uppsala och Stockholm. Bygg fyrspår mellan Uppsala och Märsta och se till att anläggning och trafik blir tillförlitlig. Åtgärden kan inte vänta, utan ett inriktningsbeslut måste komma nu. Huvuddragen i planeringen finns redan i underlagen till nationella planen.

Oavsett regering bör målet vara invigning senast 2020. Om någon tycker det låter orealistiskt, så vill vi påpeka att det bara tog Kina 39 månader att färdigställa 132 mil höghastighetsjärnväg mellan ­Peking och Shanghai …

Läs mer om