Civilflyg är feltänkt

Roger Elsborg hävdar i en insändare den att motståndet mot en civil flygplats ofta grundar sig på ”helt oriktiga upp­gifter av dunkelt ursprung”. Han blandar också in vår militära­ beredskap i sammanhanget. Militär beredskap ska inte blandas ihop med civil verksamhet över huvud taget. Närheten till Arlanda gör kraven på en flygplats i Uppsala närmast löjeväckande.

flygplatschef Olle Torbratt, vid landningsbanan vid Ärna. Både banor och flygledningssystem behöver ändras om Ärna ska kunna godkännas för civilflyg.

flygplatschef Olle Torbratt, vid landningsbanan vid Ärna. Både banor och flygledningssystem behöver ändras om Ärna ska kunna godkännas för civilflyg.

Foto: Lotta Lille

Uppsala2014-10-30 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Roger Elsborg 28/10

Miljömässigt innebär en flygplats så mycket mer än flygplanen som trafikerar den. Tillfartsvägar, trafik­ökningar, parkeringsplatser, ombyggnad av banor som tål de vikter som trafik­flygplan har, nya tekniska inflygningssystem och andra krav på flygstråk för inflygning och landning.

Uppsala skall bygga bostäder­ och behöver inte konflikten med buller­mattor från trafikflyget.

Slutligen en fråga: Vilka flygbolag är i dag intresserade av att flyga på Uppsala? De flesta använder Arlanda som ett trafiknav och matar­ därmed varandra med passagerare. Från vilka orter kan ett direktflyg till Uppsala löna sig är det tänkt?

Avskriv snarast dessa ogenomtänkta planer på civilflyg på Ärna.

Läs mer om