Trafik Jag bor i Årsta och tar nästan alltid cykeln då jag ska åka ned på stan. Jag utnyttjar gärna de cykeltunnlar som har byggts under Fyrislundsgatan och Tycho Hedéns väg. Tack vare dessa blir cykelturen både säker och snabb.
Jag blev mäkta förvånad när jag läste en insändare i UNT att man har för avsikt att ta bort gång- och cykeltunneln under Fyrislundsgatan vid Årsta Centrum. När jag tar del av detaljplanen för Östra Sala backe etapp 2, så förstår jag att den ska tas bort till förmån för ett torg och nya husbyggnader, och i stället ersättas av ett övergångsställe med ljussignaler.
I dagsläget passerar ca 600 cyklister och 200 gående per timme genom denna tunnel under rusningstid. Med den framtida ökningen av boendet och antalet skolelever i området så lär dessa siffror öka markant framöver.
Om tunneln stängs så kommer alla att bli tvungna att korsa Fyrislundsgatan och då kan det mycket väl hända att barn som är på väg till skolan struntar i att använda övergångsställe eller inte bryr sig om att stanna för rött ljus.
Det finns risk att ett barn en dag inte kommer fram till skolan/hemmet på grund av en tragisk olycka. Jag hoppas verkligen då att de som står bakom beslutet har en bra förklaring till de drabbade, hur de kunde nedprioritera en säker gång- och cykeltunnel för ett torg! Om denna tunnel stängs så anser jag att det kommer att bli svårt för vår stad att leva upp till det framtida målet: ”Uppsala ska bli Sveriges bästa cykelstad”.
Per Jonsson Uppsala