Dålig feedback för gymnasieelever

Elever blir nervösa när läraren pratar om vilket betyg många i klassen för närvarande ligger på och att hen är medveten om att många av eleverna även siktar mot de högre betygen. Elever får panik när läraren förtydligar vad det är som krävs för att nå de olika betygskriterierna och hela uppgifter skrivs om.

Uppsala2013-12-29 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under terminen vet eleverna varken hur de ligger till betygsmässigt eller hur de har presterat på tidigare uppgifter, vilket beror på att uppgifterna inte har lämnats tillbaka av läraren. Att få tillbaka en bunt med rättade uppgifter i slutet av en termin gynnar inte eleverna. Det finns då ingen möjlighet att utveckla sig.

Om eleverna frågar när de får tillbaka uppgifterna, kontrar läraren med att hen har drygt 100 elever i tre olika kurser i veckan som alla gör lika uppgifter och att hen därför inte hinner rätta uppgifterna kontinuerligt.

Men det är väl det som är lärarens jobb. Räcker inte tiden till är det kanske på tiden att prioritera, vilket eleverna för höra när de får för kort tid för att göra fördjupande uppgifter på ett utförligt och nyanserat sätt.

Läs mer om