Den som söker vård ska känna sig trygg

Vi inom Primärvården, landstingets vårdcentraler, vill att alla som besöker oss ska känna sig väl bemötta och få rätt vård.

Uppsala2014-09-25 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi inom Primärvården, landstingets vårdcentraler, vill att alla som besöker oss ska känna sig väl bemötta och få rätt vård. Därför kan jag bara beklaga att det inte blev rätt i detta fall. Samtidigt är jag glad att patienten som skrev insändaren delar med sig av sin upplevelse, så att vi får möjlighet att förbättra vårt arbete.

Varje sjuksköterska har ett eget professionellt ansvar att agera utifrån, också vid telefonrådgivning. Just rådgivning i telefon är svårt och därför ger vi vid minsta osäkerhet en tid för bedömning. Det medicinska behovet ska styra, och i det beskrivna fallet borde prioriteringen ha varit annorlunda, med en snabbare läkartid för bedömning av allmäntillstånd och enklare provtagning.

Vårt mål är en telefonrådgivning i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Den som söker Primärvården ska känna sig trygg i kontakten med all personal och uppleva sig lyssnad på. Medicinska råd ska vara lätta att få tillgång till via telefon eller via vår sjuksköterskebemannade drop-in-mottagning. Detta arbetar vi aktivt med att förbättra och kvalitetssäkra genom bland annat fortbildning.

Insändaren visar också på det viktiga samarbetet mellan primärvård och sjukhus. Vårdcentralen klarar mycket av de vardagliga sjukdomarna och utredning av dessa. Men vid svår sjukdom kan sjukhusets resurser krävas för vidare utredning ibland genom inläggning.

Jag hoppas att insändarskribenten, trots denna händelse, har ett fortsatt förtroende för vårdcentralen, som basen i god hälso-och sjukvård.

Läs mer om