Det behövs fler hemläxor

Barndomen fortsätter i skolan. Tills när?

Läxor. Svenska elever behöver fler hemläxor, skriver Elena Bystritskaya.

Läxor. Svenska elever behöver fler hemläxor, skriver Elena Bystritskaya.

Foto: Leif R Jansson / TT

Uppsala2015-06-01 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är välkänt att resultatet för de svenska eleverna i skolan är ett av de sämsta i Europa. Det kan finnas några förklaringar till det här fenomenet men enligt min åsikt är en av de största faktorerna att det nästan inte finns några hemläxor i svenska skolor. Det måste ändras!

Många föräldrar tycker att deras barn måste fortsätta med att leka och ta det lugnt fram till universitetet och de lyckades på något sätt att övertyga till och med den svenska regeringen. Resultatet är tydligt: barn har ingen vana att studera hemma alls. Min egen son pluggar i skolan som är känd för att ha ett enormt antal hemläxor och jag kan knappt se honom med hemläxor mer än en eller två gånger per vecka.

Jag är rädd att tänka hur det är på vanliga skolor. Men vad kan barn lära sig om de inte upprepar det nya materialet hemma? De glömmer nästan allt och det är helt naturligt. Man tar in en ny information i klassen men det är helt olika när man ska läsa samma information hemma och göra några läxor om det.

Det går inte att förneka att det krävs några upprepningar och en viss del självdisciplin för alla att lära sig nya ord när man lär sig ett nytt språk så varför tror vi att det är mycket lättare för våra barn att lära sig många olika ämnen utan att göra hemläxor?

När vi kollar på situationen i de bästa länderna inom skolområdet (till exempel England) då kan vi se att eleverna där har många hemläxor som de måste göra varje dag. Kanske ska vi följa de bästas exempel om vi inte vill ha vårt skolsystem på samma plats i framtiden?

Hemläxor ska inte ta bort barndomen från våra barn utan göra att de tar mer ansvar för sitt liv och sin utbildning och det sistnämnda är en nyckel till både barnens och landets framtid.

Läs mer om