DubbdÀcksförbud pÄ osÀker grund

Det finns vĂ€ldigt lite fakta om positiva hĂ€lsoeffekter som stödjer ett förbud för dubbdĂ€ck. Det framgĂ„r till och med av Uppsala kommuns beslutsunderlag.

Inga dubbdÀck pÄ Kungsgatan i Uppsala.

Inga dubbdÀck pÄ Kungsgatan i Uppsala.

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2010-12-14 00:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

TRAFIK OCH MILJÖ. NĂ€r bilĂ€gare skiftar till vinterhjul Ă€r trenden en ökad andel dubbade vinterdĂ€ck. I Uppsala rĂ„der nu dubbförbud pĂ„ Kungsgatan och en del av Vaksalagatan. Att gatu- och trafiknĂ€mnden var oenig för ett Ă„r sedan Ă€r inte svĂ„rt att förstĂ„ nĂ€r man lĂ€ser beslutsunderlaget. TjĂ€nstemĂ€nnen reserverade sig med ord som ”pekar mot” och ”kan ha samband med”. Det var de mindre partiklarna som skulle vara farliga: ”
 resultaten pekar mot att de stora partiklarna frĂ€mst har hĂ€lsoeffekter i de övre luftvĂ€garna, medan de smĂ„ partiklarna kan ha samband med hjĂ€rt- och kĂ€rlsjukdomar.”

Dessutom konstaterades att ”en del av miljöproblemen i Uppsala centrum sammanhĂ€nger med byggandet av ett nytt resecentrum 
” Förbudets föresprĂ„kare hĂ€vdar att den partikelbildning som uppstĂ„r nĂ€r dubbdĂ€cken och asfalten slits mot varandra skulle vara farlig för mĂ€nniskors liv och hĂ€lsa. Detta argument vĂ€ger ocksĂ„ tungt nĂ€r regeringen fortfarande funderar pĂ„ om kommunerna ska fĂ„ utvidga förbudet till att omfatta större dubbfria miljözoner.

De riktigt smÄ och farliga partiklarna Àr oerhört mÄnga fler Àn de grövre. Problemet Àr att EU:s miljökvalitetsnorm skjuter in sig pÄ de sistnÀmnda. Det finns vÀldigt lite fakta som stöder ett förbud mot dubbdÀck eller ens den enskildes bilistens beslut att vÀlja bort dubbdÀck. DÀremot talar mycket för att fÀrre dubbdÀck försÀmrar trafiksÀkerheten och att fler mÀnniskor omkommer.

Inte ens regeringens rĂ„dgivare vĂ„gar ge sitt fulla stöd till ett dubbdĂ€cksförbud. Transportstyrelsen som utrett frĂ„gan om miljözoner Ă€r mycket tveksam till förslaget och skriver bland annat: ”Samtidigt menar Transportstyrelsen att det egentligen saknas tillrĂ€ckligt underlag för att bedöma de sammantagna effekterna av sĂ„dana förbud. Den negativa trafiksĂ€kerhetseffekten av ett sĂ„dant förbud gĂ„r till exempel inte med dagens kunskap att gradera. Även i detta avseende Ă€r det dĂ€rför vĂ€sentligt att ett beslut i en kommun föregĂ„s av en noggrann problemanalys.”

Trafikverket Àr Ànnu mer tveksamt i sin analys. Efter att remisstiden om miljözoner gick ut i september publicerade verket en rapport om att dubbat Àr 42 procent sÀkrare Àn odubbat. Statistiken bygger pÄ verkliga intrÀffade dödsolyckor.
Ytterligare en myndighet Ă€r VĂ€g och trafikforskningsinstitutet (VTI) som bland annat har studerat styrmedlet miljökvalitetsnormer för partiklar och kvĂ€vedioxid. VTI skriver i sin rapport: ”Slutsatsen av denna studie Ă€r att kvantifierade samhĂ€llsekonomiska beslutsunderlag i stort sett Ă€r och har varit frĂ„nvarande vid utformningen av svensk politik för lokal luftkvalitet”.

I dag gÄr det inte att utvÀrdera de dubbdÀcksförbud som hittills införts. Förbudet pÄ Hornsgatan i Stockholm har inte pÄgÄtt tillrÀckligt lÀnge för att det ska finnas tillförlitliga data, Àn mindre gÄr det att dra nÄgra slutsatser. Stockholm kommer dÀrför inte att utvidga förbudet. Faktum Àr att det inte ens finns nÄgra entydiga data frÄn Norge som ÀndÄ har haft dubbtull i tio Är. Man har Ànnu inte lyckats eller försökt att vetenskapligt bevisa nÄgra eventuella positiva hÀlsoeffekter.

Trots att det inte finns nÄgra vetenskapliga belÀgg för de pÄstÄtt negativa effekterna av dubbdÀck, tror mÄnga att det Àr bevisat att dubbade vinterdÀck Àr farliga för hÀlsan pÄ grund av partiklar. Det har inneburit att en rad viktiga aspekter pÄ trafiksÀkerhetsfrÄgorna har gÄtt förlorade. I förlÀngningen riskerar detta att leda till att fler mÀnniskor skadas eller omkommer i trafiken.
Uppsala kan mycket vÀl ompröva förbudet pÄ Kungsgatan och avstÄ frÄn miljözoner. VÄra politiker bör ta sitt ansvar och bidra till att Uppsala inte backar frÄn det som Àr det övergripande mÄlet för trafiksÀkerhetsarbetet, nÀmligen mÀnniskors hÀlsa och sÀkerhet.

Anders Karpesjö
vd, DÀckspecialisternas riksförbund

LĂ€s mer om