Ett hån mot resenärerna

Missnöjt. Som resenär lämnas man i sticket när tågen ställs in, tycker Peter Östlund.

Missnöjt. Som resenär lämnas man i sticket när tågen ställs in, tycker Peter Östlund.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Uppsala2015-05-03 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kära SJ Hur tänker ni? Jag har köpt en vara av SJ som inte levererats.

60 minuter: Efter cirka en timme på tåget vet tågvärden vad som är fel. Hon har varit helt ovetande fram tills nu, mer än att det är ett signalfel. Vi ombeds ta ersättningsbussar. Ingen information om varifrån de går.

90 minuter: Efter en halvtimme frågar jag i biljettkassan när och varifrån bussarna ska gå. De är osäkra men säger att det brukar vara bussterminal X. Jag väntar där.

120 minuter: Nu kommer en väktare, alltså ingen från SJ, och meddelar följande: SJ har bara tre bussar och de enda som får åka med är de som har biljet till Gävle. Jag har biljett till Knivsta. Nu står det klart att SJ inte tar något som helst ansvar för alla de som ska åka med Uppsalatåget. Vi lämnas helt i sticket. Jag förstår ingenting.

150 minuter: Jag tar t-banan till Kista och blir hämtad där av en vän som kör mig till Knivsta. Kommer så fram till Knivsta cirka 3,5 timmar försenat och hela kvällen måste omarrangeras.

Mina kostnader förutom biljetten på 84 kronor består av t-banebiljett och bilkostnader. Kostnader på cirka 250 kronor extra. Och då är inte kostnaden för min tid inberäknad!

Så kommer ett mejl som säger att jag inte ens får betalt för den ursprungliga tågbiljetten. Jag får hälften, 42 kronor. Vilket hån mot ett rättvist samhälle med statens egna järnväg. Att ni dessutom har mage att skylla på en underleverantör är helt skandalöst. Hur går jag vidare i detta ärende? Jag vill ha en personlig ursäkt, förklaring och rimlig ersättning.

Läs mer om