Färdtjänsten ska underlätta – inte oroa

Uppsala2015-05-25 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik till insändare av Ann-Katrin Nnamaka med flera om färdtjänst

För Folkpartiet är det grundläggande att människor har frihet att själva bestämma över sitt liv. Vi är måna om att personer med funktionsnedsättning ska ha samma möjligheter att delta i samhället som alla andra. Vill man som färdtjänstberättigad åka iväg på aktiviteter av olika slag ska man kunna lita på att färdtjänsten kommer i tid och även uppfyller övriga behov. Ska man ha nytta av färdtjänsten är det en förutsättning att den fungerar friktionsfritt. Färdtjänsten ska underlätta vardagen. Inte sätta käppar i hjulen och skapa oro.

Att människor till följd av omläggningen av färdtjänsten upplever oro och till och med avstår att resa är oacceptabelt tycker Folkpartiet. Därför krävde Folkpartiet redan i januari i år i en motion till kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige att de försämringar som uppkommit sedan bytet av färdtjänstsystem ska åtgärdas och lämnade in fyra förslag. Två av dessa har nu hörsammats av den styrande majoriteten och från maj finns en restidsgaranti och fri ledsagning. Restidsgarantin är en tydlig markering till taxibolagen om vikten av att hålla utlovade tider.

Folkpartiet vill också att personer beviljade färdtjänst ska få gratis resor med kollektivtrafik för att uppmuntra användande av sådan vid de tillfällen den enskilde bedömer att det fungerar samt att telefontiderna för bokning utökas så att de motsvarar rådande behov.

Det är viktigt att ha i åtanke att personer med funktionsnedsättning inte är något enhetligt kollektiv, utan att behoven varierar från person till person.

Färdtjänsten ska möta de behov som finns hos de som använder färdtjänsten och Folkpartiet tar tacksamt emot förbättringsförslag som vi sedan kan driva på för genomförande.

Läs mer om