Fel ta bort trappa vid Fyrisån

Tidigare var det möjligt att på båda sidor om Fyrisån ta sig under Salabanans järnväg vid Strandängspången. Så stängdes för cirka ett år sedan gång- och cykeltunneln på åns östra sida för att Metropolitan (det hästskoformade huset mittemot Polis­huset) skulle byggas och den vägen öppnas inte förrän 2017, enligt anslag.

Uppsala2016-09-06 09:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I våras revs den trätrappa som på åns västra sida ledde ner mot den plattsatta passagen under järnvägen. Kvar blev bara räcket och rullgrus, som är farligt för äldre att försöka passera och omöjligt att bära eller släpa en cykel upp- eller nerför. Alternativen i dag är den trafikbelastade Svartbäcksgatan eller järnvägs­övergången vid Ringgatan. Omvägarna blir en onödig obekvämlighet för dem som utmed Årummet vill ta sig till och från innerstaden.

Har i fem veckor försökt få svar på mina frågor från kommunens ”servicecenter” men trots två påstötningar utan framgång.

1) Hur tänkte kommunen med att ta bort trätrappan?

2) När får vi en ny permanent trappa på västra sidan, med cykelramper på båda sidor, och som vinterunderhålles?

Ska det vara nödvändigt att ”skriva i tidningen” för att få besked?

Läs mer om