Varför bygger kommunen så stora förskolor? Jag vet svaret. Därför att de tror att det är lättare att lägga schema då. Det vet jag, efter ett möte jag var på, med förskolechefen på barnens förra förskola och ett antal byggföretagsföreträdare. Tyvärr är det feltänkt. När stora enheter byggs ökar i stället sjukskrivningarna bland personalen – och inte bara för att det är fler snoriga förskolebarn som personalen kommer i kontakt med. Utan främst för att den psykosociala arbetsmiljön försämras, när makten tas från dem och placeras i knät på byråkrater i stället.
Vet ni vad det sorgligaste är? Jo, förskollärarna hade fått veta att skälet till att kommunen byggde så stora enheter var pedagogik. Ingen förskollärare, eller barnskötare, vill ha så stora enheter. Bara kommunen – som dessutom låter förskolechefer hävda att skälet är pedagogik, fast det egentligen handlar om schemaläggning.
Vi har nu bytt till en annan förskola. Det är inte så stor skillnad i personaltäthet, faktiskt inte alls tror jag. Men upplevelsen blir att det är betydligt färre barn, eftersom de är uppdelade i mindre enheter. På den nya förskolan är förskolechefen förskollärare och arbetar en stor del av arbetstiden i barngruppen. Kocken arbetar också vissa dagar i barngruppen! Självklart behöver det inte vara organiserat så. Det vet inte jag bäst om. Men inte kommunen heller. Däremot tror jag att förskollärarna vet hur just de vill arbeta. Varför vill kommen detaljstyra så? Varför inte ge makten till de som borde ha det: professionen. I det här fallet förskollärarna.