Filkörningen ett verkligt problem

Filkörning Hur stort är problemet? Jo, det är ganska stort.

Uppsala2015-02-25 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För det första så har inte polisen någon informationsskyldighet om var fordonet bör placeras. Det är varje trafikants skyldighet att hålla sig informerad om vilka regler som gäller. Dessutom har det alltid ingått i körkortsundervisningen att få veta att ”Vid färd på väg ska fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.”

Jag kan hålla med om att på en motorväg med två filer i vardera riktningen är inte problemet så stort. Men då det är tre filer eller fler i den riktning du kör blir det problem. Då jag dels har en önskan att följa gällande regler och dessutom tycker att trafiken skulle flyta bäst om alla gjorde detsamma, placerar jag bilen i högra körfältet som nästan alltid är tomt. Kommer jag ikapp någon i samma fil så är det bara att byta till mittfilen och köra om. Det vanligaste är dock att jag kommer ikapp någon i mittfilen. Omkörning till höger är inte tillåtet och följaktligen måste jag flytta mig två filer för att köra om, och sen tillbaka två filer. Där har du ett av problemen.

Ett annat är att man vid lite högre belastning inte utnyttjar vägens fulla kapacitet. Högra filen går nästan tom. Detta är nog huvudproblemet. Man bygger en dyr sexfilig motorväg, men man använder bara fyra filer. Jag gissar att ursprunget till att en del placerar sig i mittfilen är en otrygghet med filbyten. Ligger det nog många långsamkörande fordon i mittfilen, blir det närmast omöjligt att utnyttja högerfilen. I alla fall för den som vill köra lite fortare.

Läs mer om