Filosofin rustar oss för orolig värld

Tankar. De utmaningar som samhället står inför kräver eftertanke av den typ som filosofin står för, anser ett antal företrädare för Filosofilärarföreningen.

Tankar. De utmaningar som samhället står inför kräver eftertanke av den typ som filosofin står för, anser ett antal företrädare för Filosofilärarföreningen.

Foto: Lefteris Pitarakis/AP

Uppsala2014-11-20 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den tredje torsdagen i november firas världsfilosofidagen, en dag som instiftades av Unesco 2005, för att understryka det bestående värdet av filosofi för utvecklingen av mänskligt tänkande. Vi står i dag inför stora samhällsutmaningar. Klimathot, globalisering, snabba vetenskapliga och teknologiska framsteg – och samtidigt mänsklig oro och minskande tolerans. I denna tid behövs hela det spektrum av förmågor som just filosofins omfattar: moraliskt ansvarstagande och etiska överväganden, kritiskt, analytiskt och kreativt tänkande, existentiella reflektioner kring livets och människans värde – och inte minst vidsynthet och tolerans.

Det är därför en samhällsangelägenhet att filosofi inte, som nu, endast är obligatoriskt på 2 av Sveriges 18 nationella gymnasieprogram. Filosofin bör i stället få vara en viktig del i skolans demokratiska medborgarfostran, från förskolan till och med gymnasiet. Filo­sofiska samtal med barn, som har sin viktiga utgångspunkt i barns filosofiska frågor, är en internationellt beprövad verksamhet, detta bland annat i Norge, där filosofi ingår i läroplanen redan från grundskolan.

Det är hög tid att man i Sverige visar insikt om filosofins betydelse. Filosofiämnet rustar våra blivande vuxna med de förmågor som formar ett gott och hållbart samhälle.

Läs mer om