Nästa ordinarie buss är sen och blir ännu senare. Orsaken är att föraren är ny och inte klarar biljettmaskinen. Jag ska ha en vanlig biljett till Uppsala med reskassa. Efter en stund hjälper medföljande Nobinapersonal. Detta upprepas flera gånger.
Det känns orimligt att föraren inte har fått utbildning på biljettmaskinen innan han ska köra i trafik.
Den 20 oktober fick buss 809 utrymmas när brandlarmet gick. Även här var det en ny förare med medföljande personal som rimligen bör vara extra erfaren. Men inget tydligt meddelande gick ut i bussen. Utanför gavs ingen information om vi skulle invänta nästa ordinarie buss.Per-Olof Svensson, Länna
Sture Jonsson, Informationschef UL svarar Per-Olof Svensson
Kollektivtrafik När det blir fel på en buss kan det verka konstigt att tomma bussar kör förbi strandsatta resenärer. Dessa bussar är på väg till ett annat köruppdrag och trafikledaren bedömer om det är möjligt att dirigera om en sådan buss utan att ännu fler drabbas av problem. Alla förare utbildas för att hantera biljettmaskinen och prissystemet. Det är dock skillnad att göra något i en utbildningssituation jämfört med i praktiken. Vi kunder får acceptera att det tar lite längre tid för den som är ny på jobbet.
Insändarskribenten beskriver också en utrymning. Enligt rapporten som lämnats av föraren och handledaren har de följt de instruktioner som finns. När det gäller information om ersättningsbuss kan rutinerna behöva ses över.Sture Jonsson, Informationschef UL