Förbättra trafikflödet

Det är en gåta hur politikerna ens kan fundera på att släppa in fordon i Årike Fyris innan det har utretts vilka för­ändringar som kan göras för att få trafiken att löpa bättre på de befintliga vägarna.­

Snabbrondell. Vid Gnistarondellen kan man göra ett körfält vid sidan av för dem som ska mot E 4, tycker Lasse Modin.

Snabbrondell. Vid Gnistarondellen kan man göra ett körfält vid sidan av för dem som ska mot E 4, tycker Lasse Modin.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2014-09-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Här är några förslag hur vi får vi ett bättre trafikflöde på Kungsängsleden.

Anslut Nåntuna-Bergsbrunna-Sävja till E4 med en egen på- och avfart. Vägen kommer enbart att passera över åker.

Bygg också bort de flaskhalsar som finns längs Kungsängsleden.

Korsningen Dag Hammarsköldsväg görs om till rondell eller planfri korsning.

Vid korsningen Kungsgatan byggs en gång- och cykelbro över Kungsängsleden.

En fil av två som går rakt fram tas bort och en fil av två från Kungsgatan som svänger vänster tas bort.

En avskiljare sätts mellan­ filen från Kungsgatan som svänger vänster och den som går rakt fram. Då får man fri passage för de fordon­ som ska rakt fram.

Bortfallet av ett körfält som svänger vänster från Kungsgatan kompenseras av att ljussignalerna kan växla snabbare när ett alternativ har fri passage.

Vid korsningen Stålgatan byggs en gång- och cykelbro över Kungsängsleden. Samma lösning med av­skiljare ger bättre flöde också här.

Korsningen Rapsgatan: En gång- och cykeltunnel byggs under Kungsängs­leden. Korsningen görs om till rondell eller planfri korsning.

Gnista-rondellen: Fordon som ska ut på E4 får egen fil till höger om rondellen.

Maxi-rondellen: Fordon som ska ut på E4 får egen fil till höger om rondellen.

I motsatt riktning kan en fil grävas ner för dem som ska rakt fram vid Stålgatan och Kungsgatan. Då kan övriga filer korsa den nedgrävda.

Läs mer om