Förslaget om ökade busspriser har upprört många. Det är fullt förståeligt eftersom den föreslagna ökningen är stor. För dem som åker buss i innerstan blir kostnadsökningen mycket kännbar. Det vore därför bra om man kan höja priserna i etapper. Ett annat alternativ är att subventionera bussresandet i länet mer.
Det finns många variabler att ta hänsyn till. Ett skäl till större subventioner är även miljöaspekten. Om vi sänker månadskostnaden för våra pendlande invånare så kommer förhoppningsvis fler invånare att åka kollektivt. Det kommer att påverka vår gemensamma miljö positivt genom ett minskat bilåkande.
Det är ju även så att för oss som åker buss i innerstan så har vi betydligt fler linjer att välja på för vårt bussåkande och vissa linjer går så ofta som var tionde minut. En hög service. Möjligheter som de som bor runtom i länet inte har och ett skäl till att priset i innerstan relativt kan vara högre än på landsbygden. Med samma pris i länet kan vi göra utflykter till andra orter utan kostnad.
Kostnaden per dag blir cirka 35 kronor om man exempelvis arbetspendlar. (790/ 23). Det betyder cirka 17 kronor per resa. För den som reser även på helgen blir dagskostnaden ännu lägre. Jag anser inte att det är en hög kostnad. Fördelen blir att alla invånare i länet har samma månadskostnad oavsett var i länet man bor. Våra många pendlare får därmed en rimlig reskostnad.