Fördomar om kateder

Skolan Min under slutet av 1960-talet genomgångna lärar­utbildning, och några års erfarenhet av under­visning inom grundskolans högstadium i matematik och fysik, gör det intressant att följa debatten om skolan,­ en debatt som får mig att undra vad dagens forskare egentligen vet och tror sig veta om vad vi lärare kunde och gjorde då – för 40–50 år sedan.

Kateder. Den gamla sortens katederundervisning handlade inte om att eleverna skulle vara passiva mottagare, skriver Björn Westerstrand.

Kateder. Den gamla sortens katederundervisning handlade inte om att eleverna skulle vara passiva mottagare, skriver Björn Westerstrand.

Foto: Roald, Berit

Uppsala2014-11-08 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Åse Hansson, forskare i matematikpedagogik och lärarkompetens vid Göteborgs universitet, menar till exempel att en återgång till katederundervisning är omöjlig och att den bygger på att eleverna passivt tar emot kunskap som förmedlas av läraren. I en radiointervju sa hon; ”Läraren­ förmedlade kunskap till eleverna. Men det var ju under­ en tid när samhället såg helt annorlunda ut”.

Förmedla kunskap. Ja, vad ska läraren annars göra? Självfallet, men så att eleven själv med dess hjälp kan dra slutsatser och gå vidare. Passivt mottagande? Nej, genom ett aktivt lyssnade, vilket verkar var ett av problemen i dag, det vill säga det röriga i klassrummet.

Hansson menar att vårt samhälle kommer att efterfråga människor som har lärt sig tänka själva och vara kreativa, och att i matematik behöver eleverna lära sig problemlösning och att resonera sig fram till olika svar. Men hallå där, så arbetade vi också på 60-talet.

Var har Hansson hämtat sin kunskap om kateder­undervisning? Hennes åsikter är kanske ett svar på varför skolan av i dag ser ut som den gör. Vi lärare satt självfallet inte vid katedern eller stod vid tavlan utom när det fanns behov av det, till exempel.vid genomgångar och sammanfattningar. Vi formulerade dessutom ofta problem med anknytning till vardagslivet och försökte ofta aktivera eleverna genom att ställa mer eller mindre ”knepiga” frågor.

Läs mer om