Fortfarande ingen tv

Är det så här vi ska ta hand om våra ”gamla och kära” på ålderns höst, frågar sig Börje Eriksson.

Foto: JESSICA GOW / TT

Uppsala2015-01-29 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är horribelt att gång på gång behöva läsa i tidningen och höra på radion om att Östhammars kommun skyller på leverantörerna när det gäller både tv- och telefoninstallationer för det nya boendet på Edsvägen 16. Inflyttningen på det nya serviceboendet började redan i början av december 2014 och redan då borde väl så triviala saker som tv och telefon vara klart. I dag, nästan två månader senare, är vi kvar på ”ruta ett”, det finns fortfarande varken tv eller telefon för de boende i deras lägenheter.

Tv-apparaten är i många fall det enda nöjet som de gamla har och här fick man nu bo utan denna underhållning både under jul- och nyårshelgen. Att kommunen skyller på leverantören är larvigt, jag har själv vid två tillfällen varit i kontakt med leverantören för att få ett datum när inkoppling skulle kunna ske, men har vid båda gångerna fått höra att kommunen ännu inte gjort klart med dem om leveransen. Detta har naturligtvis förorsakat att jag jagat it-kontoret med ”blåslampa” utan att ens lyckats få kontakt med dem.

Att man nu som ”plåster på såren” ska erbjuda en hyreskompensation med 1 000 kronor i en månad är som en smäll i ansiktet då kostnaden för att överhuvudtaget kunna få både tv och telefon är betydligt mycket högre, då det heller inte finns något alternativ till att kunna få en ”vanlig telefonanslutning” inkopplad.

Nej, jag tycker att de ansvariga inom kommunen ska träda fram och erkänna att det kanske inte var så bra och att inflyttningen kanske gick för fort. I stället skyller man på andra och dess­utom gör sig icke kontaktbara när borde vara självklart att man förklarar varför det blivit fel. Är det så här vi ska ta hand om våra ”gamla och kära” på ålderns höst är det mer än skrämmande!

Läs mer om