Gående och cyklister förtjänar bättre överfart

För smal. Övergången är för smal och fel utformad – cyklister kan inte mötas, skriver Torbjörn Albért och Helena Dahlgren.

För smal. Övergången är för smal och fel utformad – cyklister kan inte mötas, skriver Torbjörn Albért och Helena Dahlgren.

Foto: Johnny Sjöö

Uppsala2015-05-05 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafik Mittemot polishuset pågår nu husbygget Metropolitan i två år (minst). Svartbäcksgatans cykeltunnel under Luthagsbron har stängts av och en överfart för cykel- och gångtrafikanter har skapats tvärs över Råbyvägens sex bilfiler.

Många insändare har vittnat om att denna provisoriska lösning fungerar dåligt och är trafikfarlig. Det finns inte plats för dubbelriktad cykeltrafik och tiden för att passera de sex filerna är för kort.

Cyklister och gående trängs på den smala mittrefugen och det är omöjligt att mötas om man följer markeringarna (se bild).

Är man inte tillräckligt snabb fastnar man på mittrefugen och får vänta på nästa grönljus.

Den dåliga lösningen gör att människor söker andra alternativ. Man cyklar på gångdelen, man går på cykeldelen, man cyklar och går mot rött, man väljer att cykla i biltrafikens körfält, man använder byggets tillträdesväg. Det blir konflikter som leder till olyckor.

Cykelfrämjandet har förslag till förbättring som är enkla och genomförbara:

1. Utöka mittrefugen genom att använda ett av de tre bilkörfälten österut.

Då kan man göra övergången rak och cyklisterna kan mötas.

2. Bredda cykelbanan eftersom cyklisterna möts klungvis, på grund av att de samlas upp under väntan på bägge sidor.

3. Stäng infarten för bilar söderut till Svartbäcksgatan. Den gatdelen är huvudcykelled för Svartbäcksstråket och bör inte ha inkommande biltrafik bakifrån.

4. Förbättra och tydliggör omledningen av gång- och cykeltrafiken norr om byggplatsen.

Läs mer om