Gör bussen attraktiv

Jag har följt den upprörda debatten kring prishöjningen och utvidgningen av UL:s månadskort. Vad jag förstår har det fått många resenärer inom Uppsala tätort att bli året-runt-cyklister medan användare i andra delar av Uppland har fått bättre flyt.

Foto: Staffan Claesson

Uppsala2014-10-18 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Avsikten med den massiva reklamkampanj som alltjämt pågår bör vara att vi som fortsätter ta bilen hit och dit skall frestas av UL:s annonser till att ställa den och skaffa månadskort i stället. Jag skulle gärna vilja ta del av resultaten av kampanjen.

Vet vi inte varför kollektivtrafik är bra redan? Och kan annonstipset att vi kan åka så mycket vi orkar ge oss ett incitament att omvärdera vårt val att använda oss av den?

Komforten av att sitta ensam i sin egen bilkupé och åka dit man ska utan avbrott kan nog inte bytas rakt av mot buss/spårbundet resande. När du räknar på samhälls- och miljökostnaden är antagligen ensamåkande bilister den värsta formen av plankning. Därför tänker jag att främst ekonomiska förbättringar kan få oss bilburna cyklister att ställa om till buss. Om en kraftfull sänkning av taxan genomfördes skulle dock antalet resenärer öka och turtätheten behöva öka snabbt.

Konkreta förslag för att ta upp konkurrensen med bil och cykel är: Släpp på och av både fram och bak med effekten att färdtiden kortas. Låt föraren köra bussen i stället för att kontrollera biljetter. Ge kontrollant­kåren fler samhällsbärande uppgifter än att bara visera biljetter. De kan rekryteras från ideella hjälporganisationer och turistnäringen för finare samspel med resenärer och besökare. Straffa inte i första hand resenärer utan giltig biljett. Låt dem i stället lösa månadsbiljett eller mer till ordinarie pris.

Vad du än gör, skäll inte på chauffören – så får vi kanske snart ett trevligare, bredare och miljösmartare kollektivresande.

Olle Hedstrand, Uppsala

UL svarar Olle Hedstrand:

De pågående kampanjerna är inte avslutade och därför kan någon redovisning av resultatet inte göras nu. Av tidigare erfarenheter vet vi att det är möjligt att locka nya resenärer genom reklamkampanjer.
Men självklart behöver vi också arbeta med att göra kollektivtrafiken bättre. Därför pågår ett ständigt utvecklingsarbete.
Du har helt rätt i att det finns stora miljövinster i att färre åkte ensamma i sina bilar. Därför behöver UL synas­ i reklamkampanjer.

Sture Jonsson
Informationschef UL

Läs mer om