Och att det skulle bidra till att minska miljöskadliga utsläpp i atmosfären och erbjuda ett med flyget tidsmässigt nästan jämbördigt alternativ till transport mellan storstadsregionerna? Hur kan man då sätta i gång och förhandla med en massa kommuner, för att få hjälp med finansiering, om att tåget ska stanna i deras orter och på så sätt bidra till att ÖKA tiden för transporten?
Jag har inte hört talas om att flyget mellan till exempel Stockholm och Malmö mellanlandar i vare sig Nyköping/Skavsta eller Jönköping eller Värnamo, för att inte tala om ett stopp i Lund, så nära Malmö. Och om skälet är att bidra till kommunutveckling i dessa orter bör man nog fundera i andra banor. De båda målen med kortare restid och kommunutveckling i utvalda orter går inte ihop.
Jag tror också, som föreslagits i en ledare i UNT, att pengarna – vi talar i praktiken om uppemot 400 miljarder – skulle göra större nytta i att säkra underhållet i det redan befintliga järnvägsnätet. Hellre veta att tåget säkert går och kommer fram i tid på tre timmar än att det, kanske, kommer fram på två. Dessutom skulle pengarna nog räcka till underhåll så att ställverk med mera i storstadsregionerna inte slås ut och tiotusentals pendlare får sina resor förstörda. Undrar om inte samhällsnyttan av detta är väl så stor som den som uppstår av tidsvinsten för ett antal höghastighetstågsresenärer?