90 procent av alla invånare kommer att ha max 400 meter till närmaste hållplats (60 procent om det gäller en stomlinje). Detta verkar bra vid en första läsning och den färgglada statistiken bidrar verkligen till att förslaget ska framstå som acceptabelt.
Men. Jag bor i södra delen av Nåntuna. Vi har redan drabbats av UL:s nedskärningar då linje 22 har fått kraftigt reducerade avgångar (inga avgångar 9.20–15 på vardagar och inte alls på helgerna). Södra Nåntuna är ett område där en generationsväxling pågår med en blandning av unga barnfamiljer och äldre pensionärer.
Under ovan nämnda tider hänvisas vi till hållplatser mer än 400 meter bort vilket är helt okej om man är frisk ungdom eller vuxen. Som äldre eller för barn som slutat åka vagn är det dock en avsevärd sträcka. Nu ska även pendlarna drabbas med det nya förslaget. Vi är många som tar bussen in till våra arbeten, direkt eller via Resecentrum, på morgnarna. Och majoriteten av skolbarn och –ungdomar över elva år pendlar till sina skolor.
Från 2017 förlängs gångsträckan till busshållplats 5–15 minuter, närmaste linjen kommer gå över Ikea och istället för central hållplats Resecentrum får vi stiga av vid Stadshuset. Alternativt göra ett bussbyte utöver den förlängda gångsträckan. Även relativt nybyggda Nåntuna Ängar där det fullkomligt kryllar av barnfamiljer drabbas då man tar bort den närmaste hållplatsen (Handarbetsvägen) och därmed även förlägger dem utanför 400 meters-zonen.
Många av oss valde att bo härute för att förbindelserna in till centrum var goda. Och visst är det cykelavstånd för vuxna men inte för våra skolbarn. Det här förslaget rimmar väldigt illa med politikernas önskemål om att göra centrum bilfritt.
Mitt, liksom många andras, enda alternativ om jag ska hinna få till en rimlig arbetsdag och hämta på fritids i tid blir att ta bilen till jobbet varje dag. Den tidigare försämringen har gjort att det redan är det enda alternativet på helgerna om familjen ska in till centrum. Och två bilar per hushåll kommer nog bli en vanligare syn i framtiden här ute. Är det miljövänligt, UL?
Jag hoppas att Ärnaborna också har fått upp ögonen för förslaget då deras bussförbindelse försvinner helt! I förordet till förslaget om det nya linjenätet står att kollektivtrafiken ska vara ”enkel att förstå samt snabb och bekväm att åka med” – ordet tillgänglig borde kanske också ha stått med …