När Posten för några år sedan sade upp avtalet med Ica Brantingstorg som postombud för att flytta verksamheten till Coop i Gränby centrum, uppgav man att kunderna önskade ha Posten där det fanns ett större utbud av affärer och att man oftare hade ärenden dit.
När nu Coop i Gränby centrum stängt väljer Posten att flytta sitt ombud till Willys vid Råbyvägen. Detta beslut är obegripligt för alla som bor i Salabacke och Årstaområdet.
För att uträtta postärenden måste vi ha bil. Mellan Gränby och Råbyvägen finns varken gångbana eller cykelväg. Av stadsbussarna är det bara nummer 41 (mjuka linjen) som stannar vid nya ombudet. Bussen avgår bara en gång i timme. Annars måste man först ta buss in till centrum, byta och åka 3:an till ändhållplatsen i Östra Nyby och därifrån gå 15 minuter.
Hur tänkte posten när man valde att lägga sitt ombud där?
Inte tänkte man på kunderna, till exempel på äldre eller de med begränsad rörlighet. Det vore intressant att höra Postens version varför man inte väljer en lösning närmare kunderna, till exempel Brantingstorg.