Inget förtroende för Posten

Uppsala2011-02-24 00:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

POSTEN. Så tappade jag förtroendet för Posten. Under de senaste tio åren har vi som bor i Norby hämtat aviserade försändelser hos Ica Norby på Svamptorget. Nära och bekvämt – eftersom butiken har öppet till 20.00 varje kväll. Så fick vi i januari via UNT (!) veta att ICA Norby inte längre ska vara vårt ombud. Så småningom kom beskedet att vi i stället ska hämta hos Willys i Gottsunda!
Det är orimligt!
Gottsunda centrum ligger i en riktning som är helt fel för oss Norby-bor. Vi besöker det aldrig.

Efter detta synnerligen irriterande besked var det nu dags för det första paket att anlända. Vi handlar ganska mycket via webben. Vi kommer nu att välja någon av Postens konkurrenter för leveranserna framöver, eftersom de fortfarande har Ica Norby som ombud. Men dessvärre hade denna leverantör inga alternativ, så nu har vi under några dagar planerat för att kunna åka till Gottsunda.

En lördag eftermiddag är det dags och vi anlände dit vid 17-tiden. Då visade det sig att ombudet stängde butiken redan klockan 16! Resan på totalt 6 kilometer var alltså förgäves.
Jag är så upprörd över hur Posten försämrat för oss Norbybor! Det är märkligt att ett konkurrensutsatt företag som Posten AB, som ändå har haft en marknadsledande ställning, frivilligt väljer att försämra servicen för sina kunder.
Det är sorgligt att ett företag som regelbundet visar upp sig som ”e-handlarnas bästa vän” plötsligt slår undan fötterna för en bransch som är beroende av att kunderna ska kunna hämta sina paket på ett enkelt sätt. För mig blir det efter Postens förändring enklare att handla direkt i butiken än via internet.

Anne Sennerfors
Uppsala

Läs mer om