Jag kan inte låta bli att reagera på ingenjören Kurt Auojas kommentar. Auoja menar att det är så mycket parkmark i området att det blir svårt att anordna nya p-platser.
Som båtägare sedan lång tid tillbaka så vet jag att det fanns möjligheter att parkera på gräsytan på höger sida bakom busshtållptatsen med utrymme för minst 60 bilar. 1992 hade båtklubbarna en kontakt med de då ansvariga för parkeringssituationen vid Skarholmen. En överenskommelse träffades då om att bilar kunde ställas upp på nämnda gräsyta utan åtgärder från parkeringsvakters sida.
2013 avrepades gräsytan och kommunen började bötfälla felparkerare vid Skarholmen. Den ytan är kanske vad Auoja ser som parkmark. Ytan nyttjas över huvud taget inte av allmänheten som "parkmark".
Helgens parkeringsproblem har funnits flera gånger under bad- och båtsäsongen. Skarholmen är en pärla för rekreation, både för båtfolk och allmänhet. På grund av parkeringsproblemen så utestängs många från området. Båtklubbarna och näringsidkare vid Skarholmen har en mycket bra dialog med Uppsala kommun (Mark och Exploatering, ansvarig för sjöfrågor m fl).
Ansvarig för parkeringar i området synes inte ha något som helst intresse att samverka eller föra någon dialog med intressenterna vid Skarholmens udde. Förhoppningen är att det skall kunna bli så i en framtid.
Lars-Eric Söderström
Uppsala