Med anledning av UNT:s artikel 11/10 om öppningen av Bangårdsgatan krävs ett klarläggande. Resecentrumprojektets styrgrupp ansvarar för ledning och styrning av kommunens del i uppförandet av Resecentrum. Styrgruppen har inget ansvar för och följaktligen inget mandat att hantera trafik och trafikering kring Resecentrum. De frågorna hanteras av gatu- och trafiknämnden.
Trafiken regleras genom så kallad lokala trafikföreskrifter (LTF). Om föreskrifterna är tillfälliga, till exempel vid omläggningar i samband med byggnationer, eller i övrigt av enklare typ, beslutar kontoret på delegation, men annars sker besluten i gatu- och trafiknämnden. Således har inget beslut om trafikering av Bangårdsgatan fattats av Resecentrums styrgrupp. Ett sådant beslut har över huvud taget inte fattas.
Däremot har jag, som är gatu- och trafikkontorets representant i styrgruppen, informerat om de förslag till trafikering som kontoret arbetar med. Det är en självklarhet att Resecentrumgruppen diskuterar de frågorna eftersom gatuutformning och design av Resecentrum måste anpassas till hur området ska trafikeras. Beslutet fattas däremot av gatu- och trafiknämnden.
Det förslag som gatu- och trafikkontoret inom kort sänder ut på remiss är förutom med resecentrumgruppen diskuterad med ett flertal intressenter och berörda, såsom Jernhusen, Upplands Lokaltrafik, några taxibolag, framtida verksamhetsutövare i gamla stationshuset med flera.
Förslaget innebär i korthet att taxi får angöra på västra sidan med infart från Stadshusgatan och utfart via Bangårdsgatan. Ingen infart kommer att ske från Bangårdsgatan i syfte att minimera den korsande trafiken med bussar på Stadshusgatan. Det kommer inte att vara tillåtet för privatbilister att angöra stationen på västra sidan utan precis som nu bara på den östra.
Målsättningen är att förändringen ska kunna genomföras under våren 2011. Kontoret hade en arbetshypotes att kunna genomföra förändringen redan under hösten för att undvika befarade problem på östra sidan när Stationsgatan delvis är avstängd på grund av Skanskas byggprojekt. Det visade sig inte vara genomförbart med så kort varsel eftersom det krävs en del ombyggnadsarbeten på Bangårdsgatan i korsningen med Kungsgatan. Den slutliga utformningen av trafikföreskrifterna kommer att fattas av politikerna i gatu- och trafiknämnden efter årsskiftet.
Kontorets förslag bygger på det faktum att 80 procent av taxiresorna till och från stationen har mål- och startpunkt på västra sidan. Stationen är sannolikt taxinäringens viktigaste målpunkt i Uppsala. Det är viktigt att Resecentrum blir en bra bytespunkt för kollektivtrafiken inte minst därför att Uppsala kommun har ställt sig bakom ”fördubblingsmålet”, det vill säga att antalet resor i kollektivtrafiken ska fördubblas fram till 2020. Det är lätt att glömma bort att taxi har en viktig funktion i det sammanhanget. Det är dålig kollektivtrafikpolitik att tränga undan taxi från den punkt i staden där de flesta kollektivtrafikresenärer rör sig.
Tom Karlsson
gatudirektör, Uppsala