Vare sig kommunen eller andra aktörer verkar ha någon policy för att snabbt åtgärda skadegörelse i form av klotter.
Jag har bott i andra kommuner. Samtliga har haft en uttalad policy att klotter ska saneras snarast, i vissa fall specificerat inom 48 timmar. Flera kommuner har också avtal med kollektivtrafikföretag, fastighetsägare och andra att följa samma policy. Fastighetsägare kan också föreläggas att ta bort klotter och ådömas vite om de inte de inte följer föreläggandet.
Någon kanske tycker att lite gammalt klotter inte gör någon större skada. Faktum är att skadan är mycket större än klottret i sig. En nedklottrad gångtunnel är en signal till alla som passerar att samhället inte förmår att hålla emot de kriminella krafterna.
Det är till och med så att invånarna i en stad som inte sanerar klotter och reparerar efter skadegörelse är mer utsatta för brott (sök på den kriminologiska teorin om ”Broken windows”). Klotter som inte tas bort utgör alltså ett konkret hot mot Uppsalas invånare.