Kommunen får inget pris

Jag ser i UNT att Uppsala kommun fått många fina priser för sitt arbete, dock saknas pris för ”nya färdtjänsten”.

Uppsala2016-01-03 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under alla år – förutom 2015 – har vi färdtjänstkunder blivit matade med rapporter om hur kostsamma vi är för Uppsala kommun.

Nu är det dags för årets bokslut och vi ser med spänning och förväntan fram mot resultatet av vinsten eller överskottet som genererats av alla som av olika skäl avstått från att resa med färdtjänst och blivit sittande hemma ensamma, utan någon form av social kontakt med andra människor.

Skälen till att avstå resor är många.

1. Dåligt bemötande på beställningscentralen.

Man lyssnar inte på kunden.

2. Svårighet att passa tider.

3. Dåligt planerad samåkning.

4. Trots påpekande att det bara går in en rullstol (elscooter) i bussen tränger man in två stycken. Föraren får krypa och åla sig fram på golvet för att sätta fast rullstolarna.

Det är en ovärdig och farlig situation för både kund och förare.

Läs mer om