Berättelser som Majas som vi kunde läsa i UNT 9/11 är tyvärr inte unik. Det förekommer alldeles för ofta för att kränkningarna ska kunna bortförklaras med att det är enstaka individer. Representanter för rättsväsendet behöver utbildas i bemötande, för trots allt så hänger mycket på målsägandens förmåga att berätta och desto bättre bemötande de får, ju tryggare känner de sig och kommer därmed att våga berätta mer fritt. Detta är något alla kommer att tjäna på.
Vi har så klart förståelse för att försvarsadvokaten måste ställa frågor till målsäganden. Men frågor, även frågor som ifrågasätter, kan ställas på olika sätt. De kan ställas med respekt för målsäganden och med ett språk som inte kränker. Detta är något som både försvarsadvokater och domare har ansvar för. Domarna har en plikt att förhindra att försvarsadvokater ställer irrelevanta och kränkande frågor. Sedan kan ju även jurister och advokater själva välja hur de ställer sina frågor.
Även om rättssäkerheten inte får äventyras så känns det absurt att påstå att utbildning i bemötande av dem som utsatts för sexuellt våld skulle äventyra rättssäkerheten. I vilka andra frågor anses kunskap kunna äventyra rättssäkerheten? På vilka andra områden anses kunskap medföra att någon inte längre kan anses vara opartisk.
Vi lever i ett land som ofta vill framställa sig som ett av världens mest jämställda. Det rimmar illa med att behandlingar i en rättssal likt det som skedde Maja får förekomma. Vi måste förstå att sexualbrott är komplexa brott där individers innersta integritet kränkts på ett sätt som för de flesta kanske till och med är omöjligt att föreställa sig. Därför är det inte konstigt att man både som domare och jurist, men också som polis, bör få fördjupad kunskap kring hur man på bästa möjliga sätt bemöter individer som utsatts för dessa brott. Först när detta blir verklighet och alla personer, oavsett vem man är och vad man utsatts för, blir behandlade med värdighet både i och utanför rättssalarna kan vi diskutera huruvida vi är världens mest jämställda land eller ej.