Arlanda har prismässigt samt infrastrukturmässigt problem att möta dessa krav och på grund av detta faktum saknas det för resenären ett viktigt kompletterande utbud i form av bolag som Easy Jet, Ryan Air eller exempelvis Sky Europe på Arlanda.
Hapag Lloyd Express, som Folke Skoog bl a nämner i sin insändare, är ett renodlat LCC-bolag som har, ovan argument till trots, sin svenska bas på Arlanda.
Det framgår dock tydligt att de på de ställen valmöjlighet ges ofta valt att flyga till det mest kostnadseffektiva centrala alternativet, i Mälardalen har de dock inte i dagsläget mer än ett centralt alternativ och existerar därför på just Arlanda.
Att nämna Fly Me, Fly Nordic och German Wings i samma andetag tyder dock om möjligt på bristande kunskaper, då två av dessa bolag ägs av stora traditionella flygbolag och där det ena i princip endast existerar för att irritera SAS på hemmaplan, dessutom uppvisar vare sig Fly Me eller Fly Nordic några lysande resultat till skillnad från såväl Ryan Air som Easy Jet som var och en röner stora ekonomiska framgångar, mycket tack vare att de existerar på centralt belägna sekundär flygplatser med mycket låga avgifter, det vill säga inte helt olik den flygplats vi försöker tillskapa i Uppsala.
Mattias Sjölund
CEO
Uppsala Air AB
CEO
Uppsala Air AB