De sista månaderna har kvinnor i olika länder (Australien, England, Frankrike) börjat göra sina röster hörda och debatten om momsprocent för mensskydd, den så kallade ”tampongskatten”, har förts. I Sverige ligger skatten på tamponger och bindor på 25 procent. Livsmedel, som anses vara nödvändiga, ligger däremot på 12 procent.
Men vad är det som ses som nödvändigt? Alkoholfria drycker samt lättöl och folköl till exempel. Det vill säga att i Sverige verkar det viktigare att dricka folköl eller Coca-Cola än att ha tillgång till billigare mensskydd. Skillnaden mellan dessa momsprocent blir ännu mer upprörande när man tänker på att en kvinna spenderar i genomsnitt 20 475 kronor på mensskydd under sitt liv.
Debatten om detta ämne är obefintlig här i Sverige. Vi borde åtminstone börja prata om det och slå två flugor i en smäll: börja prata öppet om mens och försöka sänka tampongskatten till 12 procent.