Liberalteologi gör Bibeln ointressant

Uppsala2009-11-20 00:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.
REPLIK på Maria Åhléns svar 17/11.

BIBELTOLKNING. Tack till Maria Åhlén för att hon ger den historiskt-kritiska bibelsynen, eller liberalteologin som den också kallas, ett ansikte. Men den har kommit på kollisionskurs med både Bibelns och Jesu sanningsanspråk. En sådan bibelsyn tar sig rätten och friheten att ställa sig över både Bibeln och Jesus och tillåter inte, vare sig Bibeln eller Jesus att stå för någonting, med det resultatet att både Bibeln och Jesus blir menlösa och totalt ointressanta.

För vem kan eller vill tro på något som är så obestämt och oklart att det måste ändras ifrån tid till tid, vare sig det handlar om Bibelns och Jesu syn på äktenskapet eller Bibelns kärleksbegrepp?
Vad Jesus säger om äktenskapet mellan man och kvinna i Matteusevangeliet (19:4-5) kan inte missuppfattas. Men om man inte vill acceptera det som Jesus faktiskt säger, då måste man göra ett liberalteologiskt ingrepp och lägga andra ord i Jesu mun som stämmer med den nu rådande politiskt korrekta ståndpunkten. Men vem vet? Liberalteologins Jesus kanske måste ändra sig igen, men enbart med den följden, att han blir ännu mindre trovärdig.

Vad har bibelläsaren för hjälp av att "läsa Bibeln med Jesus själv som tolkningsnyckel", som Åhlen skriver, när Jesus ändå inte tillåts mena vad han säger, eller att säga vad han menar? Och hur ska man kunna tro på Jesus om "Jesu egen anda" och det han faktiskt säger så diametralt skiljer sig ifrån varandra?
Menar Maria Åhlén verkligen att det var så klokt att säga, att "Var helst kärlek sker, sker något heligt"? Även de som lever i tillfälliga och trolösa sexuella förbindelser talar om "kärlek" och att "älska med varandra". Är det heligt?
Då har jag rätt att undra, vad det är för "kärleksbegrepp" och "helighetsbegrepp" som en liberalteolog egentligen har?
Vad har Åhlén för belägg för sitt påstående, att "homosexualitet såsom vi i dag känner den" var okänt på Bibelns tid? Var det inte ett homosexuellt förhållande då, utan enbart kärlek till det egna könet utan sex, vilket det inte är i dag? Eller vad menar Åhlén och vad säger den källa som hon har hämtat sin information ifrån?

Åhlén talar så vackert om "människovärde och att följa sitt hjärta" och att "stå på de marginaliserades sida". Gäller detta även alla de marginaliserade barn som aborteras i vårt land varje år? Vilket människovärde har dessa skyddslösa barn och som inte kan föra sin egen talan? Slår ett liberalteologiskt hjärta även för dem och vilka teologiska och praktiska uttryck tar sig i så fall detta i den tid som vi lever i?
Bength Gustafson
lärare och teolog, Storvreta
Läs mer om