Man kan ju ringa också ...

Varför berättar inte SJ i sina annonser, att man helt enkelt kan ringa dem och få hjälp med biljetter, som dessutom skickas hem om man inte vill hämta ut dem i automat på stationen? skriver Eva Henricsson.

Uppsala2014-03-17 13:19
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Dessa annonsrader ­dyker ständigt upp i ­tidningen: ”Välj SJ till ­Stockholm. ­Uppsala–­Stockholm 38 minuter”.

Där beskrivs vidare hur man gör för att köpa ­biljett: Köpa på sj.se, i deras mobil­-app ­eller i SJ:s biljett­automater på stationen.

Jättebra alternativ för många men verkligen inte för alla.

Varför berättar inte SJ i sina annonser, att man helt enkelt kan ringa dem och få hjälp med biljetter, som dessutom skickas hem om man inte vill hämta ut dem i automat på stationen?

Det är förstås heltokigt, att man inte ska kunna köpa en biljett i ”luckan”, om man behöver en biljett samma dag, kanske med byte och rabatter.

Dessutom känns det ­oftast bra att få tala med ­någon ansikte mot ansikte vid trassliga beställningar.

SJ rekommenderar att den som inte kan eller vill beställa biljett via nätet att man kan beställa resa på ­resebyrå. Men som sagt: Man kan ju ringa till SJ också – även om det inte är vad SJ önskar.

Läs mer om