Dessa annonsrader dyker ständigt upp i tidningen: ”Välj SJ till Stockholm. Uppsala–Stockholm 38 minuter”.
Där beskrivs vidare hur man gör för att köpa biljett: Köpa på sj.se, i deras mobil-app eller i SJ:s biljettautomater på stationen.
Jättebra alternativ för många men verkligen inte för alla.
Varför berättar inte SJ i sina annonser, att man helt enkelt kan ringa dem och få hjälp med biljetter, som dessutom skickas hem om man inte vill hämta ut dem i automat på stationen?
Det är förstås heltokigt, att man inte ska kunna köpa en biljett i ”luckan”, om man behöver en biljett samma dag, kanske med byte och rabatter.
Dessutom känns det oftast bra att få tala med någon ansikte mot ansikte vid trassliga beställningar.
SJ rekommenderar att den som inte kan eller vill beställa biljett via nätet att man kan beställa resa på resebyrå. Men som sagt: Man kan ju ringa till SJ också – även om det inte är vad SJ önskar.