Satsningar på fordon som drivs av fossilfria drivmedel, betydligt fler och bättre kollektiva färdsätt och ännu högre andel cyklister är de viktigaste strategiska frågorna just nu.
När man planerar hur staden ska växa går det att redan på planeringsstadiet skapa lösningar som inte driver fram ett ökat bilberoende. Det går också att kanalisera den biltrafik som finns så att situationen i vissa stadsdelar inte blir ohållbar.
Det finns många exempel på hela stadsdelar som byggts med höga miljöambitioner. Västra hamnen i Malmö är ett gott storstadsexempel.
Vad vill Gunnar Hedberg? Han vill hålla öppet för att bygga en biltunnel under Stadsskogen för att människor ska kunna ta bilen från Flogsta och Eriksberg till framtidens arbetsplatser vid Rosendal. Det är inte en särskilt lång sträcka.
Själv brukar Gunnar Hedberg skryta med att han cyklar en något längre sträcka till jobbet. Lär som du lever, Gunnar Hedberg!
Maria Gardfjell (mp)
ledamot i Gatu- och trafiknämnden