Förutom att de sitter vid en mängd återvändsgator som ibland är max 60 meter långa innan man kommer till en vändplan, så sitter de dubbla skyltarna dessutom nära 3 meter upp i luften, ganska svåra att upptäcka just när man svänger. Man är ju van att se skyltar på en mer normal höjd på cirka 2 meter.
Men mest är det väl förfulningen som är så iögonfallande.
Någon har tydligen goda kontakter med skyltförsäljaren, som gjort en bra affär och som vi skattebetalare måste betala.
De korta sträckor man får köra 40 i stället för 30 ger ju inte många sekunders tidsvinst. Det vore dessutom intressant att få veta om någon olycksstatistik visar på behovet av alla dessa varierande hastigheter. Mest radikalt hade väl varit att sätta upp 30-skyltar på de fem infarter som finns – billigt och enkelt att följa inom hela stan.
Hur har man förresten tänkt sig att kontrollera att fartgränserna hålls just på alla små återvändsgator ?
Ett exempel på det absurda med en massa hastighetsskyltar (se bilden). På en sträcka av c:a 500 meter längs Tomtbergavägen finns det fem sidogator som på bilden.
Varje korsning är försedd med 8 skyltar. Detta x 5 = 40 nya skyltar plus alla nya stänger. Räknat ”längs vägen ” blir det en skylt var 12-e meter ! Komplett fånigt enligt många.